УРОК МЕДІАГРАМОТНОСТІ
Лекція, присвячена медіаграмотності та інформаційній гігієні, пройшла в Академії 20 листопада. Метою ініціативи було активізування та залучення студентів до участі в прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі. Організатором зустрічі виступив клуб «Активна громада», що проходить у межах проекту «Якісна інформація – якісний вибір». Цей проект виконується Інститутом «Республіка» в партнерстві з «Громадським радіо» за підтримки проекту USAID «Медійна програма в Україні», що реалізується міжнародною організацією Internews.
Перед студентами виступив регіональний координатор Всеукраїнської Ініціативи «Активна Громада» м. Краматорська Ігор Бутов. Він розповів про важливість фільтрування інформації, одержуваної в сучасному світі , зокрема в інтернеті.
Найстрашнішою зброєю інтернету стала пропаганда. Це форма комунікації, спрямована на поширення в суспільстві світогляду, теорії, тверджень, фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на суспільну думку на користь певної спільної справи чи громадської позиції. Через те що мережа дуже інтерактивна і миттєва, часу на те, щоб пропаганда подіяла, потрібно значно менше. Завдяки знанню масової психології і можливості в короткий термін знайти та виділити потрібну групу, на яку буде впливати повідомлення, можна змусити людей діяти в чужих інтересах. У світі 95–98 % людей піддається маніпуляціям.
Фейкові новини – брутальна підробка чи імітація новин, яку створено за повного ігнорування редакційних норм, правил, процесів, прийнятих у ЗМІ для забезпечення відповідності та перевіреності, та яка не витримує жодних, навіть поверхневих, перевірок на відповідність та реальність, але незважаючи на все це має потужний вплив на свідомість великої кількості людей. Ознаками фейкових новин є хибна аргументація, маніпулятивний заголовок, емоційно упереджена новина, політична змова, повністю вигадана новина або абсолютний фейк та конспірологія/псевдонаука.
Також студентам розповіли, як визначити, яким виданням варто довіряти, а яким – ні. Для цього потрібно перевірити URL, порівняти заголовок зі змістом статті, перевірити дату виникнення новини, чи стосується фото/відео новини, чи є у статті першоджерела, чи справжня цитата. Відповідно, треба перевірити, скільки видань про це пише, та відсіяти власні вподобання. Загляньте на сайти організацій, які перевіряють факти, та дізнайтеся, чи не з сайту фейкових новин взята інформація.
У цілому лекція вийшла дуже інформативною. Протягом усієї розмови студенти брали участь у дискусіях, а по закінченню ставили запитання, які їх цікавлять, та фотографувалися.